Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

obowiązujące w „Miejskim Centrum Lekarskim”

Sp. z o.o. w Tucholi oraz w filiach placówki,

tj. w „Gabinecie Lekarza Rodzinnego”  w Legbądzie

oraz w „Gabinecie Lekarza Rodzinnego” w Raciążu

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia  dziecka/ pacjenta

  1. Członkowie personelu medycznego posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków

zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.

  1. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu medycznego podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia

i motywując ich do szukania pomocy.

  1. Personel tworzy bezpieczną, wzbudzającą zaufanie i wspierającą przestrzeń dla dziecka.
  2. W trakcie prowadzenia wywiadu diagnostycznego pracownicy medyczni zachowują wyczucie.
  3. W razie potrzeby inicjują kontakt z innymi służbami, takimi jak policja, pomoc społeczna, inne instytucje zajmujące się ochroną dzieci.
  4. Placówka medyczna zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

– rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,

– stosowania adekwatnych do sytuacji procedur interwencji prawnej w przypadku podejrzeń krzywdzenia,

– odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji, – procedury „Niebieskie Karty”,

– przestrzegania praw małego pacjenta oraz opartej na szacunku komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

 

 

Zasady bezpiecznych relacji w podmiocie medycznym oraz zasady bezpiecznych relacji personel- dziecko/ pacjent

 

  1. W każdej interwencji z dzieckiem bierzemy pod uwagę jego wiek, sytuację medyczną, możliwości poznawcze i jego potrzeby.
  2. Członkowie personelu oraz kierownictwo:
  3. a) traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój i cierpliwość,

a także okazują zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb;

  1. b) dbają o przestrzeganie ich praw pacjenta;
  2. c) respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądź opiekunów faktycznych;
  3. d) dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniają małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym;
  4. e) nie ujawniają danych osobowych ani wrażliwych;
  5. f) nie straszą dziecka w celu nakłonienia do współpracy;
  6. g) nie mówią nieprawdy;
  7. h) zwracają się do dziecka po imieniu lub innej formie preferowanej przez dziecko.
  8. Personel medyczny zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem/ pacjentem ustalone

w „Miejskim Centrum Lekarskim’’  Sp. z o.o. w Tucholi oraz jego filiach.

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dzieckiem/ pacjentem obowiązują wszystkich

pracowników, w tym lekarzy, pielęgniarki, rejestratorki medyczne, pracowników administracji

i obsługi.

 

Poszanowanie intymności dziecka/ pacjenta podczas przeprowadzania badania lekarskiego

 

  1. Podczas badania lekarskiego dziecku/ pacjentowi powinien towarzyszyć rodzic/opiekun.
  2. Przed przeprowadzeniem badania lekarskiego, lekarz uprzedza dziecko o tym, że chce go dotknąć, zbadać, użyć jakiegoś narzędzia.
  3. Lekarz w trakcie badania opowiada dziecku wszystko, co z nim robi, w sposób dostosowany do jego wieku.
  4. W trakcie badania lekarskiego lekarz dba o zapewnienie komfortu dziecka przez stopniowe odsłanianie ciała dziecka.. Należy dopilnować, by w czasie badania nie pojawiły się osoby postronne, czyli zadbać o odgrodzenie części gabinetu parawanem czy zamknięcie drzwi.
  5. W sytuacjach wymagających kontaktu fizycznego z dzieckiem unikaj dotyku innego niż niezbędny. Zawsze uprzedzaj o swoim działaniu, pytaj o zgodę opiekuna dziecka lub samo dziecko.
  6. Jeśli coś w zachowaniu dziecka lub rodzica/opiekuna budzi niepokój personelu, proszą  innego członka personelu o obecność podczas badania/wizyty.
  7. W sytuacji, gdy rodzic/opiekun straszy dziecko, udziela mu nieprawdziwych informacji personel placówki reaguje i przypomina o zasadach komunikacji z dzieckiem.

 

 

Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia  dziecka/ pacjenta przez rodzica/ przedstawiciela ustawowego

 

  1. Jeżeli członek personelu medycznego podejrzewa, że dziecko/ pacjent:
  2. a) doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu , wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie, jest zobligowany, aby:

– zadbać o bezpieczeństwo dziecka/ pacjenta,

–  niezwłocznie poinformować Policję dzwoniąc pod numer 112

Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który jako pierwszy powiązał informację    o zagrożeniu. Gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową  należy wszcząć procedurę Niebieskiej Karty-  poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A.

  1. b) jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw, jest zobligowany, aby:

– w porozumieniu z Prezesem/Pielęgniarką Koordynującą/ Managerem zawiadomić na piśmie policję lub prokuraturę, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

Zawiadomienie powinno opisywać dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do dziecka – ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki).

  1. c) doświadcza zaniedbania lub opiekun/przedstawiciel ustawowy dziecka/ pacjenta jest niewydolny wychowawczo ( np. ma odparzenia na skórze, było brudne, ubrania dziecka były przesycone dymem tytoniowym), jest zobligowany, do:

– zadbania o bezpieczeństwo dziecka/ pacjenta,

–  podejmuje próbę rozmowy z rodzicem/ przedstawicielem ustawowym o możliwościach wsparcia psychologicznego oraz materialnego,

– w przypadku braku współpracy ze strony rodzica/ przedstawiciela ustawowego placówka zawiadamia ośrodek pomocy społecznej.

  1. d) doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań

(tj. niestosowne komentarze), jest zobligowany, aby:

– zadbać o bezpieczeństwo dziecka/ pacjenta,

– podejmuje próbę rozmowy z rodzicem/ przedstawicielem ustawowym o możliwościach wsparcia psychologicznego,

–  w przypadku braku współpracy ze strony rodzica/ przedstawiciela ustawowego w porozumieniu z Prezesem/ Pielęgniarką Koordynującą/ Managerem zawiadamia ośrodek pomocy społecznej, uwzględniając podanie znanych mu danych dziecka/ pacjenta (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców), opisuje wszystkie niepokojące okoliczności występujące w rodzinie i wszystkie znane fakty. Jednocześnie składa wniosek o wygląd w sytuację rodziny do sądu rodzinnego.

 

 

Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka/ pacjenta przez osoby trzecie (np. członka personelu medycznego)

 

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka/ pacjenta przez personel medyczny należy zawiadomić prezesa placówki.
  2. Jeśli doszło do przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/ i zagrożone jest życie dziecka/ pacjenta, należy:

– zadbać o bezpieczeństwo dziecka/ pacjenta,

– odsunąć pracownika  od wszelkich form kontaktu z  z dzieckiem/ pacjentem do czasu wyjaśnienia sprawy,

– każdorazowo zawiadamia się policję pod nr 112.

  1. W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, ze strony członka personelu:
  2. a) zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobro dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z współpracownikiem;
  3. b) doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy zarekomendować rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.
  4. W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka, ze strony członka personelu:
  5. a) należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą a w razie potrzeby zastosować konsekwencje dyscyplinarne, łącznie z rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą.

 

Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że na terenie placówki znajduje się   rodzic/opiekun prawny pod wpływem alkoholu lub narkotyków

  1. Pracownik powiadamia o swoich przypuszczeniach Prezesa/Pielęgniarkę koordynującą/ Managera .
    2. Odizolowuje rodzica/opiekuna prawnego od reszty osób w placówce. Ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, ale pod nadzorem innego pracownika, jeśli sam nie może przejąć nadzoru. Rodzic/opiekun prawny dziecka jest proszony o opuszczenie placówki
    3. Pracownik zawiadamia Komisariat Policji, gdy rodzic/opiekun prawny jest agresywny, bądź swoim zachowaniem zagraża życiu lub zdrowiu innych osób.
    4. Dziecko nie może zostać wydane osobie podejrzanej o spożycie alkoholu lub innej substancji psychoaktywnej. Należy poinformować i poprosić o przybycie innej osoby wskazanej do odbioru dziecka. W przypadku braku takiej osoby- należy poinformować policję i postępować zgodnie ze wskazaniem funkcjonariuszy
    5. Spożywanie alkoholu/narkotyków na terenie placówki jest całkowicie zakazane.
    6. Zaistniałe zdarzenie jest odnotowane w formie notatki przez pracownika placówki.

 

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

Zasady udostępniania standardów rodzicom i opiekunom powinny obejmują następujące elementy:
1.  Dostępność
Placówka zapewnia rodzicom i opiekunom dostęp do standardów w formie papierowej i elektronicznej. Standardy są dostępne w miejscu, w którym rodzice i opiekunowie mogą się z nimi zapoznać, np. Poradnia Dziecięca, w której dziecko przebywa lub na stronie internetowej placówki.
2. Jasność
Standardy są  sformułowane w jasny i przejrzysty sposób, aby rodzice i opiekunowie mogli je łatwo zrozumieć.

  1. Aktualizacja
    Standardy są regularnie aktualizowane, aby uwzględniać zmiany w przepisach prawa lub w praktyce.

 

Standardy ochrony małoletnich- wersja skrócona dla pacjentów

 

Czym są Standardy ochrony małoletnich?
Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad i procedur, które mają na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem, zaniedbaniem i wykorzystywaniem. Obowiązują one we wszystkich placówkach, w których przebywają dzieci, w tym w szpitalach, przychodniach i innych placówkach służby zdrowia.
Dlaczego Standardy ochrony małoletnich są ważne?
Dzieci są szczególnie narażone na krzywdzenie, zaniedbanie i wykorzystywanie. Standardy ochrony małoletnich mają na celu stworzenie bezpiecznego środowiska dla dzieci i zapobieganie krzywdzeniu.
Co mogą zrobić pacjenci, aby chronić dzieci?
Pacjenci mogą pomóc w ochronie dzieci poprzez:
– Zwracanie uwagi na to, co dzieje się wokół nich.
– Zgłaszanie wszelkich podejrzanych zachowań.
– Bycie świadomym praw dziecka.
– Szanowanie dzieci i dorosłych.
Co robić, jeśli pacjent podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone?
Jeśli pacjent podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone, powinien jak najszybciej zgłosić to odpowiednim osobom. W placówce służby zdrowia należy zgłosić to lekarzowi, pielęgniarce lub innej osobie personelu medycznego. Można również zgłosić to na policję lub do Rzecznika Praw Dziecka.
Pamiętaj!
Każde dziecko ma prawo do bezpieczeństwa.
Krzywdzenie dziecka jest przestępstwem.
Możesz pomóc w ochronie dzieci.

 

 

Standardy ochrony małoletnich- wersja uproszczona dla dzieci

Standardy Ochrony Małych Bohaterów!
Cześć! Chcę opowiedzieć Tobie o Standardach Ochrony Małych Bohaterów. To takie super zasady, które pomagają wszystkim dorosłym dbać o to, żebyście czuli się bezpiecznie i szczęśliwie.

Zasada 1: Dorośli pytają i słuchają.
Dorośli mogą o wszystko pytać, a Wy zawsze możecie im szczerze odpowiadać. Nawet jeśli coś Was zawstydza lub martwi, możecie o tym powiedzieć. Dorośli są po to, żeby Wam pomóc i chronić Was.

Zasada 2: Dorośli troszczą się o Wasze ciała.
Nikt nie ma prawa dotykać Was w taki sposób, który sprawia Wam przykrość lub dyskomfort. Wy  decydujecie, kto może Was przytulać, głaskać i brać na ręce. Dorośli też powinni zawsze pytać o Waszą zgodę, zanim dotkną Waszego ciała.

Zasada 3: Dorośli mówią „nie” złym sekretom.
Jeśli ktoś każe Wam zachować tajemnicę, która Was martwi lub sprawia, że czujecie się źle, powiedzcie o tym zaufanemu dorosłemu. Dobre sekrety to takie, które sprawiają Wam radość i możecie się nimi dzielić z innymi. Złe sekrety to takie, które sprawiają Wam przykrość i musicie je opowiedzieć komuś dorosłemu.

Zasada 4: Dorośli pomagają małym bohaterom.
Jeśli coś Was boli, martwi lub czujecie się źle, powiedzcie o tym zaufanemu dorosłemu. Dorośli są po to, żeby Wam pomóc i sprawić, żebyście znów czuli się szczęśliwi i bezpieczni.

Pamiętajcie!

 1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.

2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.

3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, w jaki sposób przebiegać ma zabieg – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.

4. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.

5. Będziemy starali się badać Cię delikatnie.

 

INFORMACJE O MOŻLIWOŚCI UZYSKANIA POMOCY PRZEZ DZIECKO    W RÓŻNYCH SYTUACJACH

Pomoc ogólna:

Telefon Zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (czynny 24/7) – 116 111

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (czynny 24/7) – 800 12 12 12

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (czynny codziennie w godz. 14-22) – 800 119 119

ITAKA – Telefon Zaufania Młodych (czynny od pon. do sob. w godz. 11-21) – 22 484 88 01

Bezpłatna linia policji ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (czynny od pon. do pt. w godz. 9:30-15:30) – 800 120 226

Poradnia Telefoniczna Niebieskiej Linii (czynny 24/7) – 22 668 70 00

Relacje, związki, przemoc seksualna:

Młodzieżowy Telefon Zaufania (czynny od pon. do pt. w godz. 15-19) – 19 288

Piątkowe Pogotowie Pontonowe (czynny w piątki w godz. 16-20) – 22 635 93 92

Zdrowie psychiczne, depresja dziecka, pomoc psychologiczna:

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji (czynny w środy i czwartki w godz. 17-19) – 22 594 91 00

ITAKA, Telefon Zaufania Młodych (czynny od pon. do sob. w godz. 12-20) – 22 484 88 04

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna (czynny od pon. do pt. w godz. 17-20 oraz w sob. w godz. 15-17) – 22 425 98 48